Verdens beste fotballkake

Publisert: oktober 19, 2014 i Fotball, Hverdagsliv
Stikkord:, , ,

I fjor reiste jeg landet rundt for å skrive bok om norsk tredjedivisjon, og det var fantastisk hyggelig på så mange måter.

Men for meg, som er godt over gjennomsnittet glad i kaker og søtt, var det også en ren bonus å kunne smake seg gjennom et ganske så stort utvalg av Norges dugnadsfotballkaker.

På Tangmoen i Stjørdalen så jeg et hjemmelag som allerede var klare for nedrykk, tape så det sang etter for Brumunddal. Det var kanskje fjerdedivisjonsnivå på spillet til trønderklubben denne sesongen, men skuffkaka i kiosken var det klasse over.

jk

Denne kaka er ren klasse

Jeg har aldri smakt maken til saftig og god skuffkake, verken før eller siden, og kastet meg selvsagt rundt for å finne oppskriften. I snart et år har jeg mailet, ringt og twitret for å prøve å finne ut hvem som hadde bakt dette mesterverket, men uten hell.

Helt til Stjørdalens Blad fikk nyss i saken…

jhjhj

Lokalavisa fant kakedama, Hjørdis Thyholt, og arrangerte møte – med kake selvsagt!

Førstesida og to sider inni må sies å være bra dekning av en kakesak fra tredjedivisjon, men de som har smakt kaka skjønner at det fortjener den.

Og endelig kan jeg også dele oppskriften på landets beste skuffkake:

4 egg

3 kopper sukker

250 gram smør

1 1/2 kopp melk

4 kopper hvetemel

4 teskjeer bakepulver

3 teskjeer vaniljesukker

Kanel og sukker strøs på (eventuelt perlesukker og hakkede mandler/hasselnøtter).

Egg og sukker piskes til eggedosis – pisk minst 5 minutter.

Smøret smeltes og blandes med melken.

Hvetemel, bakepulver og vaniljesukker siktes i.

Stekes i langpanne i cirka 20-30 minutter ved 180 grader.

 

PS: Ifølge Hjørdis blir denne kaka kun vellykket om den bakes i fotballsammenheng. Dere får teste det ut!

kommentarer
  1. randi rømo sier:

    hei. hørt deg på radion, er jo også så glad i kaker, har skrevet av oppskriften, har 50 prosent sjanse for å lykkes, ha ha, du skjønner , vi sparker ikke fotball. denne oppskriften ligner masse på en jeg har fått av min mor for mange år siden. der man rører kakao inn i halve deigen, og pisker hvitene stive og vender i før alt blandes i langpannen. fyll, melisglasur. bruker også denne oppskriften til eplekake også noen ganger. tusen takk, gleder meg til å forsøke.

  2. Jostein sier:

    den er god.

Legg igjen en kommentar