Dra meg baklengs inn i framtida

Posted: mars 7, 2014 in Hverdagsliv

I morra er det 8. mars. Kvinnedagen.

Selv har jeg gått i noen 8.mars-tog i mitt liv, men det er noen år siden nå. Jeg innrømmer det.

Jeg har blitt lat, sedat, makelig. Jeg har blitt småbarnsmor, stressa og og tidsklemmende. Prioriterer tida mi som om den skulle vært verdt sin vekt  gull, og det er lite jeg finner verdig mine dyrebare minutter.

Og jeg har vært naiv.

Det er ikke det at jeg ikke har visst. Jeg vet at vi fortsatt ikke har likelønn. Jeg vet at verdens kvinner trenger vår solidaritet (den aller viktigste kampen av dem alle). Jeg vet at alle kamper ikke er vunnet, at mye gjenstår.

Men jeg trodde i det minste utviklingen gikk i riktig retning, selv om jeg ikke gikk i tog.

Og nettopp derfor ble jeg slapp og litt fornøyd, og nøyde meg med å heie fra sidelinjen på de som malte bannere og dro på seg sine røde strømper før de marsjerte i gatene 8. mars.

I år blir det annerledes. For når kampene som er kjempet og vunnet for mange år siden står i fare for å reverseres i et absurd og til nå utenkelig maktspill, da er det ingen tid å miste.

Vi må rope nå, ellers er det for seint. Våre mødre (og heldigvis en gjeng med fedre også) kjempet for oss, nå må vi kjempe for våre døtre.

Det er behagelig å holde kjeft. Det er så lett å sitte stille. Og det har vært så utrolig behagelig å ha uinnskrenkede rettigheter til sin egen kropp.
Men toget går nå. Bokstavlig talt. Og fortsetter du å sitte stille, så har du plutselig tatt et steg bakover før du vet ordet av det.

Og konsekvensene av det vil koste så mye mer enn det koster deg å reise deg fra sofaen og bli med i toget i morra for å si fra, om at det slettes ikke er greit å bli dratt baklengs inn i framtida som en brikke i et maktkåt spill.

I Trondheim ses vi kl. 13 på Torget.

Ps: Jeg sa stort sett det samme til Klassekampen i dag også, men det endte opp i to setninger, slik det ofte gjør. Men covergirl i KK, det er stas uansett!

8.mars

Kommentarer
  1. Mona sier:

    Hør hør! I morgen drar jeg og gubben og går i vårt første 8. marstog sjøl. 1500 på Youngstorget i Oslo!!!

Legg igjen en kommentar

