Om å selge sjela si til djevelen (forkledd som Gud)

Posted: januar 29, 2014 in Hverdagsliv
Tags: , , , ,

Vi henger litt etter her i huset, men endelig har jeg overbevist mannen om å se den danske serien Borgen. Den handler om politikk og maktspill i Danmark, og er ispedd akkurat nok skandaler og dramatikk til at det blir en god fiksjonsserie. Akkurat så mye at vi ofte ser på hverandre og sier ”tror du det er sånn det foregår i virkeligheten? Nei, det kan det jo ikke være, det blir for drøyt…”

Og så rister vi på hodet og smiler litt. Nei, det skulle tatt seg ut om det foregikk på denne måten.

Tenk om et parti for eksempel skulle byttet bort våre grunnleggende og hardt tilkjempede abortrettigheter til et lite kristentkonservativt parti for å sikre seg makten? Fullstendig mot det partiet selv egentlig mener.

Tenk om en statsminister skulle stå i debatt etter debatt og hevde at å fjerne en rettighet faktisk er å styrke den. At de for å unngå at noen bryter loven nå skal gjøre disse lovbruddene lovlige. Og på toppen av det hele, prøve å innbille velgerne at dette er et gode for dem som lovbruddene begås mot?

Nei, det skulle tatt seg ut. Så lavt synker man bare ikke. Det høres ut som fiksjon. Som en TV-serie.

Som en pakt med djevelen forkledd som en pakt med Gud.

Kommentarer
  1. Marthe sier:

    Så utruleg bra formulert! Eg diggar deg!

  2. CecilieK sier:

    Så enig, så enig! Du skriver så flott og får frem akkurat det jeg tenker i mitt hodet, men som jeg ikke får ut på samme velformulerte måte 🙂

  3. Elin sier:

    TAKK!!!! Jeg er så enig. Det hadde vært helt surrealistisk om dette hadde vært debattert. I Norge. I 2014.

  4. Øyvind:P sier:

    Meget bra! Her på mitt hjemsted har en KrF-politiker uttalt at vi ikke må lage oss et samfunn hvor det ikke er lov å følge sin egen samvittighet. Hadde jeg hatt din formuleringsevne, kunne jeg påpekt det selvmotsigende i det han uttaler. Han gjør tydeligvis et unntak for de pasientene som ønsker å følge SIN samvittighet i stedet for legens samvittighet..

  5. Malin sier:

    Herlig, elsker å komme inn hit å lese disse innleggene dine! Godt å få en bekreftelse på at det ikke har rablet for alle i dette landet 🙂
    Det er faktisk ingen menneskerett å jobbe som fastlege.

  6. «Men det er jo fint med litt forandring i regjeringssammensetningen, da.» (kommentar på Facebook til en av mine venner som er aktiv i SV, når han spurte hva som var vitsen..

Legg igjen en kommentar

