Julekalender 14. desember

Posted: desember 14, 2013 in Hverdagsliv
Tags: , ,

Oi, ti dager igjen til jul. Hva skjedde med de første 14?

Om du, som meg, begynner å kjenne at brystet snører seg sammen nå, så er det bare å puste rolig og bake noen Videsæterkaker. Min barndoms beste julekaker, bakt av min mormor. En slags crunchy havrekjeks med julesmak. Kjapp og enkel å lage og spiser du mange nok lover jeg at du blir rolig igjen. Mine blir av en eller annen grunn helt annerledes enn min mormors, men gode er de uansett.

Her er oppskrifta (jeg bruker alltid å doble denne oppskrifta):

125 g havregryn
150 g sukker
75 g hvetemel
1 ts natron
1 ts kanel
1 ts malt nellik
125 g hakkede rosiner
100 g smeltet smør
6 ss sæterrømme (viktig, lettrømme bli æsj)

Stekes på 180 grader i 8-10 minutter.

Bland alt det tørre. Rør inn smør og rømme. Sett deigen kaldt en times tid. Sett kakene på et stekebrett med skje. Dersom de flyter for mye ut kan du tilsette mer havregryn i deigen (det er her jeg gjør feil, mine flyter alltid ut).

Stekes midt i ovnen.

Voila!

Voila!

Kommentarer
  1. Helene Heim Haugedal sier:

    Så gøy å høre at din mormor bakte disse 🙂 Jeg fant bare oppskriften i en julebok for noen år siden, og har gjort dem til «mine», men har aldri fått dem noe sted som jeg kan huske (feirer sjelden jul i Trøndelag, da). Og vet ikke en gang hvor Videsæter er… Men nå kan jeg jo si de er fra slekta, i alle fall! God siste juleinnspurt!

    • Så artig, Helene! Nå må jeg innrømme at jeg tror mormor hadde oppskrifta fra selveste Ingrid Espelid Hovig så det er kanskje ikke så rart om flere baker disse rundt om i landet:). God juleinnspurt til dge også!

Legg igjen en kommentar

