Julekalender 8. desember

Posted: desember 8, 2013 in Hverdagsliv
Tags: , ,

For hver eneste jul så blir jeg stadig hakket mer sakralt anlagt. Deilig er jorden gir meg en tåre i øyekroken og jeg synger om engler og Betlehems aude eng med den største andakt. Neida, jeg ikke er troende, men pytt sann.

Jeg tviholder nemlig på retten til å ta det beste fra alle skikker og høytider og blande de sammen i min egen skjøre og nostalgiske julemiks. Jeg vil synge julesanger med inderlig bedehuskjerringstemme og la meg røre av både jesusbarn og blånisser om hverandre. Derfor ble jeg så glad da jeg oppdaget denne lille historien av Astrid Lindgren, som er litt i samme ånd:

Jul i stallen, illustrert av Lars Klinting.

Jul i stallen, fantastisk illustrert av Lars Klinting.

Historien er til forveksling lik juleevangeliet, og egner seg perfekt til å lese på senga for eksempel andre søndag i advent.

Kommentarer
  1. Hege sier:

    Hahaha! Godt å lese! Jeg har det på akkurat samme måte. Er ikke troende, men jeg tar INGEN kritikk på at jeg tenner adeventslys samtidig som jeg deklamerer «Så tenner vi et lys i kveld», har julestjerne i vinduet, går rundt juletreet og synger så hjertet og stemmen brister, arrangerer nissefest og stapper huset fullt av kalendere, lykter, nisser og stjerner. Hå, hå, nei, jul i huset har ikke noe med tro å gjøre, men barndommens julemagi må holdes hellig!

  2. Hege sier:

    Og tusen takk for boktipset! Den tar vi med oss!

Legg igjen en kommentar

