Fruer for faen

Posted: januar 27, 2013 in Hverdagsliv

Ja, jeg vet jeg har reklamert litt med det før, men jeg må gjenta det:

Kom på Trondheim Folkebibliotek på tirsdag kl. 19.30, og hør meg og Olaug Nilssen prate om det å være småbarnsforeldre i tidsklemma!

For nå har jeg fått lest Nilssens bok «Kjøkkenbenkrealisme», som er en rekke intervjuer med damer (og en mann) om hvordan de har organisert livet som småbarnsforeldre (deltid, heltid, hjemmeværende, vaskehjelp, ikke vaskehjelp osv.).

jj

Og den boka var som et trøstende klapp på  mine slitne skuldre. For du vet, de dagene når du egentlig bør jobbe hele ettermiddagen, men samtidig må rekke allidretten, og lage middag, og huske å kjøpe bursdagsgave til en eller annen femåring i barnehagen, samboeren er på jobbreise og huset skriker etter å vaskes og ryddes, og du tenker: er jeg den eneste som ikke fikser dette?

Jeg har slike dager i overkant ofte, men som relativt ressurssterk, frisk kvinne så har jeg aldri tenkt tanken på at man har et alternativ til 100 % jobb. Alle andre klarer det, så da må jo jeg også det, har jeg tenkt.

Men etter å ha lest denne boka så er jeg ikke så bastant lenger. Det er ikke bare jeg som opplever tidsklemma som høyst reell, og kanskje går det an å bytte noen overflodssamfunnsgoder mot litt bedre tid, likevel?

 

 

 

 

Kommentarer
  1. Pia sier:

    Litt for langt for meg å reise, men skulle gjerne ha hørt dere:) Lykke til!

  2. Skulle gjerne vært der og hentet litt inspirasjon. Jeg er kronisk syk og jobber ikke alltid like mye, men kjenner presset om tid, avtaler og inspirasjon til å få alt gjort…

    Håper det blir turne oppover i landet. Uansett – lykke til!

  3. Gunhild sier:

    JA!Slår et slag for noe redusert jobb. Livskvaliteten øker mange hakk og livet skal ikke overleves,men LEVES!

  4. Kristin sier:

    Tidsklemme er et ekkelt begrep. Det eneste som er rettferdig fordelt i denne verden er at alle som en har 24 timer i døgnet. Det hele koker ned til prioriteringer. Og det var dagens moralisme. Sukk! Jeg har det likedan som deg, og de fleste andre. Skulle gjerne hørt dere, men tiden strekker ikke til…. Lykke til 🙂

  5. astarkvedja sier:

    Interessant, var det! 🙂

  6. Maria sier:

    Kjøkken med en k…?

Legg igjen en kommentar

