It`s that time of year…

Posted: oktober 29, 2012 in Hverdagsliv
Tags: , ,

Joda, det er den tida på året da jeg begynner å glede meg.

Mens andre uffer seg over at julemarsipanen kommer i butikken allerede, smiler jeg inni meg og sniker en julebrus ned i handlekurva, mens jeg nynner på amerikanske julesvisker.

Ja, jeg vet det er to måneder til jul. Men desember er så travel, så full av forventning og går så fort, at jeg velger å nyte julestemningen når den plutselig er der.

Og når snøen laver ned i oktober så er det bare å gi seg over, for hvem vet når den kommer igjen.
Julestemningen altså. Snøen er jeg på ingen måte bekymret for.

Men…

…dette er også den tida på året det store spørsmålet må avklares.

Nemlig: Hvor skal vi feire jul i år?

I ukevis har vi utsatt diskusjonen. Vi vet begge den kan bli stygg.

For det er ikke enkelt når nostalgi og tradisjoner skal mikses med tre sett besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn, som igjen har sine juleturnuser med ett år her og ett år der.

Jeg har forsøkt å sette opp en fireårsplan hvor alle får sitt, men den går på ingen måte opp.

I fjor endte vi opp med det eneste fornuftige: Vi ble hjemme, og alle som ville kunne komme hit.
I år tror jeg ikke vi kommer unna med den.

Det ligger altså an til forhandlinger, kompromiss og tøffe prioriteringer.
Og sannsynligvis må jeg gi slipp på noen barnslige kjepphester av noen juletradisjoner.

Og nettopp derfor forbeholder jeg meg retten til å nyte julestemningen når den kommer, om det så er i slutten av oktober.

For jeg har blitt voksen og jula er ikke lenger bare min egen.

Men på den lyse siden: Jeg kan høre på Frank Sinatra akkurat når jeg selv vil, og akkurat nå synger han:

«It’s that time of year
When the world falls in love
Every song you hear
Seems to say
Merry christmas
May your New Year dreams come true»

 

Kommentarer
  1. Marthe sier:

    Jippi og hipp hurra for å nyte stemninga der den er og når den kjem!

  2. Linn Cicilie sier:

    Ah, så herlig at du satte ord på det jeg selv går rundt og føler på, men ikke tør å innrømme! Ja til julestemning akkurat når den treffer! 🙂
    Har lest bloggen din trofast fra begynnelsen, og koser meg med dine betraktninger og jordnære innlegg. Jeg liker deg og bloggen din!
    Er generelt dårlig på å legge igjen spor etter meg på blogger jeg leser. Det ligger an til å bli et mulig nyttårsforsett å gjøre noe med det..
    God førjul – Frank Sinatra synger julen inn som ingen andre!

  3. Sinatra kan man høre på når-som-helst. Det er derfor den musikken er laget 😀

  4. Carina sier:

    Hehe, godt vi er flere! jeg trasket gatelangs hjem fra kafé igår, frøs, tittet inn i vinduer og var skikkelig i julestemning:) Kjenner meg også igjen i forhandlinger knyttet til julefeiringen.. I år er vi pliktige til å feire med tredje og siste sett med besteforeldre. Men fra neste år kjører vi hjemmejul og kom de som vil altså!:)

  5. notisboka sier:

    Så godt å høyre at det er andre som har det slik! Enn så lenge har me ordna det slik at me har annakvart år hjå foreldre og svigers og det passar fint no når me er berre to. Men dersom me blir fleire blir det meir krevjande å reise land og strand rundt kvar litlejulafta for så å haste vidare i romjula til neste besteforeldrepar.

  6. Godt å høre at det er flere juleentusiaster der ute! Ja til spontan-kos og julestemning når enn den kommer:)

Legg igjen en kommentar

