Mamma mia

Posted: august 3, 2012 in Hverdagsliv
Tags:

I sommer har det vært en ganske så frisk debatt om mammabloggene  i diverse medier. Blant annet de to kronikkene under:

Kronikk av bloggkollektivet Maddam

Bloggeren Mammadamens svar

Her på bloggen er det lite mammastoff, spesielt tatt i betraktning at rollen som småbarnsmor utgjør store deler av livet mitt.
For meg blir det feil at barnet mitt skal omtales og dokumenteres i alle slags situasjoner og så ligge ute på nett til evigheten og forbi, spesielt siden barnet jo ikke er i stand til å velge dette selv.

Det betyr ikke at jeg mener alle mammabloggere gjør noe galt, de fleste bruker skjønn og sunn fornuft, og leverer både morsomme og interessant observasjoner om småbarnslivet.

Og ironisk nok, i dag kommer det rett og slett en slags mammablogg fra meg. Eller et par bilder, i alle fall.

Dattera har nemlig startet på sitt aller siste år i barnehagen, og tanken på at den lille vennen min er i ferd med å vokse seg stor har rett og slett vært det som har tatt størst plass i hodet mitt denne uka.

Så, ingen regel uten unntak:

Storjenta som straks blir 5 på trikken

Tilfeldigvis er jeg mamma til verdens vakreste jente.           Nå også som tiger.

Der. Da tror jeg at jeg fikk utløp for trangen til å vise fram mitt elskede, fantastiske barn for denne gang.
Kanskje får jeg også ånden over meg og skriver et ordentlig innlegg i mammabloggdebatten i løpet av helga.

Hvis jeg ikke er for opptatt med å bake cupkakes, vaske hus, går på tur og stryke klær da.

God helg alle sammen!

Ps: Jeg hører gjerne fra dere om hva dere tenker om mammablogging?

Kommentarer
  1. Casa Kaos sier:

    Som forfatter av en særdeles uglamorøs mammablogg, er jeg helt enig i at man må bruke sunn fornuft og vurdere nøye hva man legger ut.
    Dette gjelder for så vidt enten man blogger om cupkakes og prinsessekjoler, eller trassalder og bæsjebleier.
    Selv har jeg valgt ikke å bruke navn på barna mine i innleggene, samt ingen bilder tatt forfra der ansiktet vises for godt.
    Jeg regner med hver og en mammablogger tar de beslutningene de mener er rett for deres familie og deres barn.

    Når det gjelder denne debatten rosamammabloggere vs. kaosmammabloggere, syns jeg den er en smule rar. Folk må da få blogge om hva de vil, uten at vi skal kritisere hverandre for det. Les de bloggene du liker, og hopp over de andre. Så enkelt er det. Eller…?

  2. Solveig sier:

    Er heilt enig med deg ang mammablogging. Ungen er kanskje nyfødt når fyrste bilde blir lagt ut. Eg personlig syns det er mykje kjekkare å sjå i fotoalbum av meg som liten.. enn på nettet.. Stakkars!!

  3. reisemamma sier:

    Enig m Casakaos.

    Forresten, kjempe nydelig jente du har!!

  4. Pia sier:

    Jeg er jo en såkalt mammablogger sjøl, så jeg kan jo ikke skrive at jeg avskyr dem/det. Jeg tror fornuft og måtehold er viktig, samtidig som man ikke må være hysterisk redd for at bilder av barna havner på nettet. Det skal vanskelig la seg gjøre i vår digitale tidsverden. Jeg legger ut bilder av ungene i ny og ne, men jeg nevner ikke navn, slik at de vanskelig kan googles. Og så ser jeg hva mitt eldste barn godkjenner av bilder på fb og tenker at jeg har mye å gå på…
    Lykke til med cupcakes, driver og dekorerer mine akkurat nå faktisk. Innimellom stryking og glansbildesamling.

  5. Lammelåret sier:

    Jeg tenker mangt og mye og siden du nærmest oppfordrer til det legger jeg ved et par lenker til andres innlegg i debatten og mitt siste innlegg som tar debatten et par hakk videre, håper jeg.

    https://lammelaartanker.wordpress.com/2012/08/02/utvalgte-modre-og-andre-modre-pa-nett/
    https://lammelaartanker.wordpress.com/2012/07/16/mammablogging-er-ikke-bra/

    Jeg vet ikke hvor interessant det er hva den enkelte mammablogger legger ut, men totalen sier kanskje noe om verdier i samfunnet vårt?

  6. Hege sier:

    Hun er helt nydelig 🙂

  7. Takk for kommentarer og tanker om mammablogging. Nå er jo det også så mangt og flere av dere er jo gode eksempler på det!

Legg igjen en kommentar

