Hjemmesitterseier

Posted: mai 14, 2012 in Fotball
Stikkord: , ,

NB: for spesielt interesserte;)

På twitter i dag havnet jeg oppi en interessant diskusjon. Eller det var ikke så mye en diskusjon som en samtale.

Om fotball, selvsagt!

Om hvorfor folk rømmer tribunene i norsk eliteserie, og hva som må til for å snu utviklingen.

Etter å ha jobbet over fire år i RBK, som journalist først og fremst, men også med publikum og sesongkort, føler jeg at jeg kan synse litt om dette. Men vil gjerne høre andre høre andres synsing også…

Men uansett, status er denne: Etter toppåret i 2007 har det gått gradvis nedover med publikumsantallet i eliteserien. Og det siste året har fallet vært dramatisk.

Jeg tror det finnes en rekke årsaker til dette, deler det litt forenklet opp i to hovedkategorier:

1. Live-produktet har blitt dårligere

2. TV-produktet har blitt «for» bra.

For å ta punkt 1 først:

Når jeg har diskutert dette med fotballedere og fagfolk i RBK er de ofte uforstående til dette. De mener at fotballen, objektivt sett, bare blir bedre og bedre. Individuelle ferdigheter, hurtighet etc er i konstant positiv utvikling.

Og det er jo sikkert sant.

Problemet er bare at alle andre ligaer også blir bedre. Vi tar ikke innpå, kanskje sakker vi heller akterut. Og da oppleves ikke produktet som spesielt bra.

Men jeg tror de færreste egentlig har forhåpninger om at eliteserien skal konkurrere med de store, sportslig sett. Det er ikke derfor vi benker oss foran tven eller kjører i to timer til stadion.

Vi vil bare bli engasjert, vi vil bli berørt. Og det er der jeg mener eliteserien har tapt mye de siste årene. Jeg vet at jeg er langt fra den første som sier dette, men problemet er at profilene i stor grad er blitt borte.

Toppscorerne i 2007, Helstad, Nannskog, Ijeh, Gunnarson og Iversen, har kanskje ikke så mye til felles. Men kjedelige var de ikke. De hadde personlighet og var til dels uforutsigbare. Det var med på å øke interessen rundt fotballen, og de gjorde det mer attraktivt å dra på kamp.

I dag virker det ikke som noen tør å være, si eller mene noe annet enn det som er helt ufarlig og selvsagt. Det er rett og slett kjedeliiiiig.

I tillegg har fotballen vært med på å ødelegge sitt eget produkt med å utvide serien til 16 lag. Det gir oss en mye lengre sesong med kamper i snø og blæst i mars og desember.

Og enda verre: Det gir oss en rekke uinteressante kamper mot lag som Hønefoss, Sandnes Ulf og Sogndal (beklager, sånn er det bare). Og i stedet for at publikum føler at de får mer for pengene i sesongkortet sitt (billigere pr. kamp), så tenker de at det er enda flere kamper jeg ikke kommer til å dra på. Dermed dropper de sesongkortet og tenker at de kjøper enkeltbilletter i stedet.

Særlig.

Har du først tapt en publikummer til TVen så er han/hun tung å få tilbake. Meget tung.

Og det bringer meg inn på punkt 2.

TV-produktet har blitt «for» bra.

TV2 sin satsing på eliteserien fra midten på 2000-tallet har vært fantastisk for fotballen, samtidig mener jeg det er den samme satsingen som nå bidrar til å tømme norske stadioner.

TV-produktet har blitt så fantastisk bra. Og profilene er nå å se i studio i stedet for på banen.

Og selv om jeg gleder meg veldig til å dra på Lerkendal på onsdag, så er det lite som kan måle seg med en fotballsøndag med runden på TV, hovedkampen og Fotballkveld til slutt.

Og har man som meg små barn, og heier på Rosenborg. Da er det nesten umulig. I fjor gikk kun 3 av 15 hjemmekamper lørdag eller søndag før kl. 20.00. Da hjelper det lite med familiepark, -restaurant og -tribune.

Da blir jeg dessverre hjemme.

Oppsummert:

Norsk fotball: Bygg profiler, lag takhøyden stor for å gå litt høyt ut i media, reduser serien til 14 lag og få kampene lagt til helg. Og for RBKs skyld, ha et tak på antall TV-kamper kl. 20.00 på søndag pr. lag slik jeg tror det var før?

TV2 ( og etter hvert Canal Plus): Kan dere please lage litt dårligere sendinger?

Takk.

Kommentarer
  1. Mye bra her. Er nok en del andre ting som påvirker også, men føler at du har mer å komme med enn de andre jeg har diskutert dette med de siste fem årene. 🙂

  2. Enig i det meste du skriver her! Tippeligaen må helst ned i 12 lag, mener jeg, og færrest mulig av kampene bør gå på hverdager.

    Samtidig kan klubbene være flinkere til å ei god ramme rundt kampene. En skal ikke undervurdere betydningen av kjapp og god servering i kioskene, og god plass på toalettene, så en slipper å stå for lenge i kø. Jeg har trasket rundt på eliteseriearenaer siden jeg lærte meg å gå, takket være en far som dømte i øverste divisjon. Forskjellen på Lerkendal i 1987 og i 2012 er selvsagt enorm, fasilitetene er enormt forbedret og driften profesjonalisert. Men likevel føltes klubbene nærmere sitt publikum på den tiden. Når en fotballklubb blir til en storbedrift forsvinner mye av den enkle sjarmen. Og problemet med Tippeligaklubbene nå er kanskje at de er litt for store til å bevare den gamle lokalklubbsjarmen, men samtidig litt for små til å være gjennomprofesjonalisert. Rosenborg merker dette problemet tydeligere enn andre, siden fallet fra storhetstiden i Champions League til fjorårets seriebronsje har vært stort.

    De siste gangene jeg har vært på Lerkendal har jeg dessverre gått derfra med et litt tungt hjerte – ikke bare på grunn av resultatet 😉 Grunnen har vært at Kjernen framstår som i overkant brautende og fiendtlige mot motstandere og byene de kommer fra. Det var mange som ristet på hodet da Kjernen sang at mora til Magne Hoset var ei… ja, nettopp. Slike ting bidrar også at den gjengse publikummer, som ikke vil leke en barnslig ultras-lek, har mindre lyst til å komme tilbake.

    På den positive siden er det en fin publikumsmagnet å ha lokale unggutter som spiller seg inn på laget, som Selnæs og Svensson. Norsk fotball på sitt beste på sent nittitall var en talentfabrikk, som leverte klassespillere til de aller beste klubbene. Nå er det ingen spillere som har tatt steget fra talent til klassespiller på over ti år – Hangeland er den som er nærmest. Hvis toppklubbene igjen makter å utvikle spillere i europaklasse, vil publikumstallene utvilsomt stige.

  3. Pål, jeg tror du har rett i at mange setter pris på en god ramme rundt kampen, spesielt publikummerne man tjener penger på om man skal være kynisk. De eldre kara med gode plasser, og familiene for eksempel.

    Når det gjelder Kjernen førte episoden med Hoset til at jeg ikke fornyet medlemskapet mitt, men stort sett så synes jeg de gjør en meget bra jobb.

    Det er også flott med lokale unggutter, ingenting er bedre enn det. Men igjen, jeg tror det er et godt og underholdende lag som trekker folk på kamp. Så er det en ekstra bonus om det er de lokale som presterer. En god miks av utenlandske profiler som høyner nivået og lokale gutter er selvsagt drømmen:)

  4. Sunnmørsjente sier:

    Kamper fredag, lørdag, søndag og mandag blir litt i overkant selv for en som er over middels interessert. Og med siste serierunde første søndag i advent. I Ålesund husker mimrer mange om sjarmen når vi klamra oss fast i småskogen rundt Kråmyra stadion, mens vi humra til kommentarene fra «gamlegutta». Joda, det er fint og flott med alle de nye anleggene og VIP tribuner med sjenkerett, men mistet vi noe på veien? Og apropos takhøyde og profiler – i går satt Rekdal på tribunen … men det ble heldigvis 3 poeng likevel 🙂 ha ei fin fotballuke, enten på tribunen eller i sofakroken 🙂

    • Enig i at sesongen er for lang ja! Når det gjelder takhøyde tenkte jeg mest utafor banen da:-). På banen mener jeg man må følge de reglene som gjelder, eller ta konsekvensene av det enten du heter Prica eller Rekdal;-)

      • Sunnmørsjente sier:

        Det må man. Men det er alltid sunt å stille spørsmål ved reglene og de som utøver dem. I fotballen som ellers i samfunnet …

  5. Lektor Tørdal sier:

    Godt innlegg, frua. Punkt 1 og 2 er forsåvidt riktig, men mener største grunnen er tv2 sin enorme hype av produktet dem starta med for seks-sju år siden. Folk ble hekta av noe nytt og spennende, da folk var vant til nrk sin trauste visning av fotballen. Hele familien ble fasinert av produktet.

    Slike ting går naturligvis over. Folk blir lei ting. Det gjelder med alt. Nå gjelder der å ikke strekke strikken enda lenger, men heller snu. 12 lag i toppserien, kortere sesong, grønnere gressmatte (ja, gress) og flere spennende kamper mot klubber fra de tradisjonsrike klubbene.

    • Ja, nå mener jeg at TV2 sin fotballsending er med å gjøre produktet bedre, på TV. De har underholdende og frittalende profiler og gjør kampene mer interesante enn de faktisk er. Mange publikummere har kanskje begynt å gjennomskue at produktet ikke er all verden som du sier…

  6. Sunniva sier:

    I tillegg er det et viktig poeng at billettene er blitt så dyre på Lerkendal. 200kr +++++ for en billett? Virkelig?

  7. Elin sier:

    Jeg tror at tippeligaen er spredt utover for mange dager, og det gjør at en del lar være å gå på kamp av ren gjørs (kjenner folk som for første gang på 15 år ikke har sesongkort på Lerkendal i ren protest mot en Tippeliga som går over så mange dager), ganske mange ikke kommer seg på kamp (Norge består mest av distrikt og store avstander, som du jo selv vet, og flere timer kjøring for å komme på kamp på hverdag er lite aktuelt for mange) og at man rett og slett blir drittlei fotball når det går på TVen hele tiden. Hver dag. Året rundt.

Legg igjen en kommentar

