De harde 30-åra

Posted: april 30, 2012 in Hverdagsliv
Tags: , , ,

Sommeren jeg fylte 30 var helt strålende. Jeg ble spurt om leg på polet ikke mindre enn fem ganger, og det for å kjøpe vin!

Ikke noe problem å bli eldre da.

Det nærmer seg tre år siden nå, og siden har det bare gått nedover. Og selv om jeg prøver så godt jeg kan å se ung og nervøs ut, er det ingen som lenger spør meg om leg.

Forfallet har med andre ord startet og det er ingen vei tilbake.

Noe av det første som skjedde etter at jeg fylte 30 var at tannlegeregningene ble merkbart større. Først ei visdomstann som måtte trekkes, så enorme mengder tannstein som skulle fjernes (au!). Og det siste halvåret: Tenner som bare knekker, sånn helt av seg selv:

Først knaste det i en jeksel, og i påska knakk en bit av den ene fortanna nedi.

Så var det de små grå som popper opp overalt, og selv om frisøren min mener jeg skal klippe og farge håret mitt hver sjette uke, så blir det mer hver sjette måned. Så de grå må nappes ut ett og ett. Når jeg orker.

Og på toppen av alt så krydres hverdagen av vondter både her og der. Et ligament som røk i kneet for 10 år siden verker nå hver gang det er væromslag, og i følge fysioen min har jeg en dårlig hofte. Hvordan skal det gå?

Ole, ungfolen, er ikke det spor bedre. Han vil gjerne vise fram ribbeinet sitt, som fortsatt ikke ser helt bra ut etter at han ofret alt i en kamp som spillende trener for Singsås mot Alvdal for noen år siden. » Men gikk jeg av bana? Nei.»

Ole trekker inn magen og poserer villig for fotografen.

Jeg for min del er egentlig bare knallfornøyd med å ha blitt sammen med en yngre mann, og Ole er nok desidert den av oss som synes det er tyngst å ha bikket 30.

For etter å ha snakka med venninna mi på 42 har jeg skjønt en ting: Jeg skal sette pris på 30-åra, for etter dem går jeg inn i prolapsens tiår.

Og det er tross alt verre.

Det er hardt å ha fylt 31. Ole overdøver Barne-TV med snorking.

Kommentarer
  1. krinstin sier:

    Du har så rett 😛 Skjønt jeg syns tredveåra var greie nok, jeg. Nå er jeg 44 og skjønner fint lite av kroppen min. Den lever sitt eget liv, har jeg følelsen av. Hadde jeg visst hva jeg nå vet, så hadde jeg like godt holdt meg i puberteten 🙂
    Jeg satser på at femtiåra blir myyyye mer forståelige! (her gjelder det å tenke langsiktig!)

  2. Har ei venninne (selvsagt!) som kom fra legen og kunne fortelle at legen hadde kommentert at vi nå var i reperasjonsalderen! Og jada, vi har bikka 40…

  3. Skjønner at jeg har mye å se fram til ja damer! Ei lita stund til 40-åra for min del ennå da:)

  4. Ho ho – Kan si at prolapsens år begynte vel tidlig i 20 åra her hos meg. også grunnlaget for å knekke ei tann. Popcorn er ikke å spøke med, spes ikke de «upoppa» korna som ligger litt i bunnen av posen. Stor i kjeften som jeg er så skal jeg jo spise opp alt og vips…. der gikk det en plombe. Med min tannlegeskrekk lot jeg være gå til tannlegen. Det funka i mange år, men så var det slutt. Selv den stiveste drink kunne ikke døyve tannverken som oppstod. Testa kjerringråd som nellikspiker i tanna og det meste…. Vil si all elendigheten startet da jeg fylte 30 – alt som var vondt blei jo bare verre. Satser på at 40 åra blir bedre – hodet mitt er jo igjen i 20 åra så kan i grunn oppstå litt forvirring føler jeg…hmmmm.

  5. Monica sier:

    Det største problemet for min del er nok de gangene hodet glemmer at kroppen har bikket 30! Som når man gir ALT i en superviktig bedriftshåndballkamp (som selvsagt bare er for moro skyld, men innerst inne så hater vi å tape hele gjengen…!) Kan ikke huske det gjorde så VONDT med idrett for 10 år siden??

  6. Linn sier:

    30 er de nye 20.. !! Ingen grunn til panikk enda:) Hilsen snart 30:)

Legg igjen en kommentar

