Aiaiai og inni helvete for en kamp!

Posted: april 10, 2012 in Kampdag

I går var det duket for årets første offisielle kamp, og for å riktig tulle litt med fotballnervene våre så vartet Tynset opp med noe som svært lenge lignet en reprise av fjorårets triller av et cupoppgjør mot erkerival Alvdal.

I fjor tapte Tynset på straffer og det var derfor mye stolthet, ære og alt det der som sto på spill foran gårsdagens kamp på Nytrømoen.

En litt smånervøs trener gjør de siste forberedelsene på kjøkkenet til mor før kampen:

Vel framme på Nytrømoen ble vi møtt av en iskald vind, lett snø og et urovekkende stort antall Alvdal-supportere med flagg og skjerf som ga meg en litt ekkel følelse i magen. Jeg, svigermor og dattera på fire fikk klemt oss inn mellom en gjeng alvdøler og så var det klart for avspark.

Ikke mye glamor blant wagsene på tribunen. Alida (4) har allerede gått lei.

Uten å ha blitt underholdt nevneverdig det første kvarteret steg humøret betraktelig da Christian Eidsvåg dunket inn 1-0 etter 17 minutter. Men så var det slutt på tålmodigheten hos den yngste av oss. Da hun ikke fikk stå sammen med Ole på sidelinja kunne det være det samme, og store deler av andreomgangen ble derfor tilbrakt med varm saft, sjokoladekake og tegnesaker inne på klubbhuset.

Derfra hadde jeg kun utsikt til ca 20 % av banen, og hadde ikke sjans til å se hva som foregikk foran Tynsets mål. Derfor føltes det livsfarlig hver gang ballen havnet ute av syne. Men det nærmet seg full tid og jeg var så overmodig at jeg lovde 4-åringen at vi straks skulle sette oss i bilen å kjøre hjem til Trondheim.

Vel.

Humøret er proposjonalt stigende med inntaket av sukker.

Det er fort gjort å glede seg for tidlig. 5 minutter før slutt hører jeg jubelbrølet, og selv om jeg ikke kan se hva som skjer så skjønner jeg at det har gått galt i det jeg registerer de blåkledde supporterne som jubler og veiver med de jævla flaggene sine. 1-1 og ekstraomganger. Helvetesmakt!

Vi går ut for å se de siste minuttene, og rekker knapt bort til banen før det blir blåst straffe til Tynset! Det er et under, et påskemirakel, Tynset vinner og jeg har ordene mine i behold – nemlig: kampen er straks ferdig og vi skal hjem!

Vel.

Tynset brenner straffa.

Jeg blir så skuffa at jeg blir kvalm og har lyst til å grine.

Det er kaldt, vi er slitne og leie, og ikke minst så mister jeg trua på Tynset-seier og begynner å se for meg følgende høyst realistiske scenario: Sur trener, sur trenerfrue og sliten datter i 3 timers biltur hjem etter kampen.

Men ekstraomgangene viser seg å bli dagens høydepunkt. Alvdal er slitne, men Tynset har krefter og kommer til masse sjanser. Pessimismen må vike for et lite håp da en stakkars alvdøl header i eget mål etter et innlegg fra Eirik Røe i starten av andre ekstraomgang. Etter det er det bare Tynset som kjører kampen og på toppen av det hele er jentungen plutselig i perlehumør. Pulsen roer seg og når dommeren blåser er det bare velstand.

Bunnfrosne og slitne til tross: På veien hjem var alle enige om at det hadde vært en fin kamp.

NB: Neste helg er det serieåpning borte mot mitt opprinnelige hjemmelag, nemlig KIL/Hemne. Følelsan dæm slit i mæ allerede nå så dette kan bli tøft. Følg med!

NBNB: I dag ble det klart at Tynset møter Tiller i neste cuprunde. Kampen spilles på Tonstad  onsdag 18. april kl. 18.00

Kampfakta:
Tynset-Alvdal
1. kvalikrunde i cupen
Ca. 700 tilskuere
0 grader og sur vind
Antrekk: Ullundertøy, fleecegenser, boblejakke, skjerf og lue.

Trenerens kommentar: Det ble tøft og unødig spennende. Vi kom aldri i gang med spillet langs bakken, mot et Alvdal-lag som presset høyt og hardt  – og stort sett slo langt mot bakrom. I 2. omgang fikk vi vinden med oss, og fikk ballen ned på bakken. De gangene vi hadde tempo på dette, stresset vi Alvdal. I ekstraomgangene viste vi at vi var best trent – og vant fortjent. Ujevnt spillmessig, men seieren var viktigst!
OleKå.

Legg igjen en kommentar

